Gustave Courbet biografisi
Bir kadının vajinasının cüretkar bir açıklıkla resmedildiği meşhur Dünyanın Kökeni (L ’Origine du monde) tablosunun ressamıdır.
Gustave Courbet, 10 Haziran 1819 tarihinde Fransa‘nın İsviçre sınırında yer alan Ornans şehrinde demokrat ve jacoben geleneklerine emrindeki varlıklı çiftçi bir ailenin oğlu olarak doğmuştur. Gustave Courbet ’in gençliği politik ve sosyal olaylar aralarında geçti. sırası gelmişken çoğu grevler yapıldı ve 1833 yılı yasakları kondu (1831 yılında Lyon şehrinde ‘canuts ’ların meşhur ayaklanmaları oldu). Courbet ve ailesinin yaşadığı Franca Contea bölgesi, bu olayların esas merkezlerinden biri idi. İlk öğrenimini Ornans Semineri ’nde yapan Courbet, isyankar ve disiplinsiz bir öğrenciydi; fakat resme olan eğilimi yavaşça belirmeye başlamıştı.
1837 yılında Besançon ’daki Royal Koleji ’ne yazıldı. Dersleri o kadar parlak gitmeyen Courbet ’nin disiplin durumu da iyi değildi. Bu dönemde, geleceğin yazarı Max Buchon ’la dostluk kurdu ve 1838 yılında Buchon ’un şiir kitabı, «Essais Poétiques» adlı eseri için bir takım litografi çalışmaları yaptı.
Gustave Courbet, 1839 yılında 21 yaşındayken Paris‘e gitti. Babasının ricası üstüne hukuk öğrenimine başladı, oysa kısa bir vakit sonradan kendisini baştan sona resme ve sanata verdi. Ailesinin hukuk tahsili yapmasını istemesine karşın o önce ünlü usta Jacques Louis David ’in öğrencilerinden Charles Antoine Flajoulot ’nun resim derslerine devam etti. Louvre Müzesindeki kopya seanslarına katıldı. Sonradan Steuben ve Hesse’nin stüdyosunda çalışmaya başladı. Stüdyodan bir zaman daha sonra ayrılarak Desprez ’in yanına çalışarak «İsviçre Akademisi»ne yazıldı. İspanyol, Flaman, Fransız ressamları inceleyip, eserlerinin kopyalarını çizerek kendi tarzını oluşturdu.
Gustave Courbet, 1847 yılında, Hollanda‘ya gitgide artarak Rembrandt, Frans Hals ve diğer Hollandalı ustaların eserlerini inceledi. Sürdürdüğü bohem hayat ve bu sırada tanıştığı Charles Baudelaire, Pierre Paul Prud’hon, Champfleury gibi yazar ve düşünürlerle kurduğu dostluklar, sanata bakışını olgunlaştırdı. Hollanda ve İngiltere ’ye yaptığı çoğu seyahatten sonradan 1848 yılında temelli olarak Paris ’e yerleşti.
Erken dönem çalışmaları arasında yaptığı, kendi köpeğinin portresi ve Pipolu Adam tablosunu Paris Salonu sergilemeyi reddetti. Lakin eleştirmenler hakkında çoğu yazı yazdı. 1849 yılında artık belli bir ressam oldu.
1849-1850 yılları arasında yaptığı “Ornans’ta Cenaze” adlı tablosu Gustave Courbet ’in en manâlı çalışmalarından biridir. Büyük amcasının cenazesini betimlediği, 3 metreye 6 metrelik bu eser dönemi yansıtan gerçekçilik akımının en kayda değer parçalarından biri kabul edilir.
“Ornans’ta Cenaze” adlı tablosu
Gerçekçilik akımının yaratıcısı ve bu ismi literatüre kazandıran ressam olan Gustave Courbet, sanat hayatı baştan başa doğa ve deniz manzaraları, mecazi kompozisyonlar, sosyal problemler üzerine tablolar yaptı. Oysa onu dünya çapında üne kavuşturan işler, hayatının son yıllarında yaptığı erotik eserler oldu.
Koltuktaki Çıplak Kadın tablosu. 1862 yılında “Koltuktaki Çıplak Kadın” adlı tablosunu yaptı.
Gustave Courbet, 1860‘ların sonuna içten, bir grup erotik resimler çizdi. Bunların aralarında Koltuktaki Çıplak Bayan (Femme nue couchée) da vardı. 1866 yılında çizdiği Dünyanın Kökeni (L ’Origine du monde) isimli resimde bayan cinsel organını betimledi. Le Sommeil (Uyku) tablosunda ise iki kadını yatakta çizdi. Halka sergilenmesi yasaklanan bu eserler onun ününü daha da arttırdı.
Bunların arasında daha önce bahsi geçen Dünyanın Kökeni, Koltuktaki Çıplak Bayan (Femme nue couchée), Uyku (Le sommeil) adlı tablolar sayılabilir. Bu eserlerin yapıldığı yıllarda halka sergilenmesi yasak, bu yasaklar ve onun gerçekçi cüretkarlığı, ününü daha da artırmıştır.
1855 yılında Paris ’te sırf kendi tablolarından oluşan bir sergi düzenledi. 1867 ’de düzenlediği ikinci özel sergisi birinciden de büyüktü.
Gustave Courbet, 14 Nisan 1870 tarihinde serbest ve sansürsüz sanat için yayınladığı bildiriye André Gill, Honoré Daumier, Jean Baptiste Camille Corot, Eugene Pottier, Jules Dalou ve Edouard Manet ’de imzalamıştır.
III. Napolyon‘un saptamak istediği haysiyet nişanını cumhuriyetçi olduğu için reddetti. Sedan yenilgisiyle III. Napolyon tahttan indirilince 1871 yılındaki ırk devir sırasında kurulan Paris Komünü’nün Sanat Birliği başkanlığına getirildi. Paris‘teki müzelerin korunması görevi Gustave Courbet ’e verildi ve ressam kalabalığın müzeleri yağmalamasına engel oldu.
Courbet, bundan sonraki dönemde politikayla uğraşarak bir takım siyasal olaylara katıldı. 1870 yılında Fransız- Prusya Krallığı Savaşı sırasında Louvre Müzesi ’ndeki eserleri saymakla görevli Müzeler Komisyonuna aza seçildi. Napolyon Bonapart ’ın emri ile 1810 yılında dikilen ve İmparatorun heykelini taşıyan Vendome Sütununun Invalides ’e taşınmasını öneri etti. Kolon yıkıldıktan daha sonra yeni kurulan hükümetin teşebbüsüyle 1871 yılında yargılanan Courbet, altı ay hapis cezasına çarptırıldı. Altı ay sonra hapisten meydana çıkan sanatkâr, 1874 yılında Vendome Sütununun baştan yapılmasına engel olduğu gerekçesiyle bu defa tazminat ödemeye mahkum edildi. Varlığı elinden alındı; Hautefeuille Sokağı ’ndaki atölyesinde yer alan bütün eserleri bir mezatta satıldı.
Gustave Courbet, kaçarak İsviçre‘ye sığındı. 4 Mayıs 1877’de tahmini harcama açıklandı: 323.091 frank ve 68 sent. Courbet gelecek 33 sene baştan başa her yıl 10.000 frank ödemeye mahkûm edildi.
Gustave Courbet, 31 Aralık 1877 tarihinde İsviçre‘de La Tour-de-Peilz’de 58 yaşında ağır alkol nedeniyle geçirdiği karaciğer rahatsızlığı sonucunda öldü.
The Desperate Man 1843 – Gustave Courbet resimlerinden biri
Gustave Courbet, yaşam görüşünü şöyle açıkladı:
“Elli yaşındayım ve daima özgür yaşamak istedim. Hayatımı özgür içinde tamamlamama müsade verin. Ölürken hakkımda “Hiçbir okula, kiliseye, enstitüye, akademiye ait değildi. Özgürlük rejimi haricinde hiçbir rejime ait olmadı.” denmesine müsade verin.”