Aristide Maillol biografisi
Fransız heykeltıraşı Aristide Maillol’un kayda değer eserlerinin konularının hemen hepsi kadın vücudu şeklinde, “alışılmış” görüşün en kayda değer kabul ettiği kalıcı değişmeyen formlarda eserlerdi.
Aristide Maillol, 8 Aralık 1861 tarihinde Fransa‘nın güney-doğusunda Pirene Dağları kuzeylerinde Banyuls-sur-Mer ’de doğmuştur. Bütün adı Aristide Joseph Bonaventure Maillol ’dır. Genç yaşlarda ressamlığa merak sardı. Lise eğitimini Perpignan’da “Francois Arago Lisesi”‘nde yaptı. 1881 yılında sanat eğitimi elde etmek için Paris‘e gitti. Değişik hoş sanat akademilerine başvuru ettikten daha sonra 1885’te École des Beaux-Arts göre kabul edildi.
Aristide Maillol, bu akademide resim öğrenirken hocaları Jean-Leon Gerome ve Alexandre Cabanel idi. O yıllarda dost olduğu Paul Gauguin, onu dekoratif sanatlara ilgilendirmeye başladı. Bu süsleyici sanatlara olan ilgisi onu tekstil duvar halısı hazırlama sanatına yönetti.
1893 yılında doğduğu kasaba olan Banyuls’ta bir tekstil duvar halısı atölyesi açtı. Bu atölye fazla geçmeden çok yüksek teknik ve estetik özellik gösteren eserler üretmesi ile ün yaptı. Bu sırada Aristide Malliol bu fazla eski sanatı her tarafta yaratmak için derin araştırma yapmaktaydı. Göstermek istediği eski antik tabii boyaları bulmak için bir lokal eczacıdan sağladığı eski bir yazma kitap ile bir yerel bir şifalı bitki arayıcı biri ile birlikte dağları, yamaçları gezdi.
Bu şifalı bitki arayıcı genç kız (Clothilde Narcisse) ile çok geçmeden evlendi ve ilk çocukları Lucien doğdu. Tekstil duvar halı üretimi başarılı olmakla beraber daha fazla uygulamalı ve ticarî bir uğraş olduğu için Aristide Mailliol’un sanat hevesini karşılayamamaktaydı. 1895 yılında küçük pişmiş toprak heykelcikler yapmaya başladı ve heykelciliğe merakı gitgide arttı ve dokuma duvar halıcılığına odaklanmaktan ayrılmaya başladı. Evlenip çocukları olunca Aristide Mailiol ailesi ile Paris‘e geri döndü ve çalışmalarını heykelcilik üzerine odaklandı. Paul Gauguin ve George-Daniel de Monfreid ile “Nabiler” post-izlenimci akımına girdi ve heykeltıraş ve ünlü öğretmen Antoine Bourdelle‘in derslerine gitmeye başladı.
Bu etkiler aşağıda olağan formda heykeller hazırlamaya başlayan Aristide Maillol ’a 1899 yılında Rumen Prenses Bibescu çalışmalarına malî yardım sağlamaya başladı. İlk büyük şahsi sergisini 15-30 Haziran 1902’de Paris‘te “Vollard Galerisi”‘nde yaptı. Sonradan eserleri satılmaya başladı.
1902’den itibaren Kont Kessler ve 1909’da Rus koleksiyoncusu İvan Morozov parasal yardım sağlamaya başladı. 1905 yılında Paris‘te “Automn Lounge” sergilediği La Méditerranée (Akdeniz) heykeli büyük alaka çekti. Kessler’e Le Désir (Özlem) ve Le Cycliste (Bisikletçi) heykellerini, Morozov’a Les Quatre saisons (Dört mevsim) eserlerini 1909’da sattı.
Hayatta iken Aristide Maillol’un en kayda değer eser sergileri 1913 yılında Hollanda‘da Rotterdam‘da; 1925 yılında Buffalo (ABD)de, 1933 yılında İsviçre‘de Basle’de retrospektif ve 1937 yılında büyük retrospektif sergi Paris‘te Maillol Petit Palais’te adı altında açılmıştır.
1939 yılında La Riviere (Çay) adlı eserini bitirdikten daha sonra Eylül ayında memleketi Banyuls ’a taşındı. 1940 yılında Harmonie adlı eserini burada hazırlamaya başladı ama bunu bitiremedi. 7 Eylül 1944 tarihinde bir fırtınalı günde sanatkâr Raoul Dufy‘yi ziyaretten dönmekte iken gezgin olarak bindiği bir otomobil Banyuls’un birkaç km dışında yoldan çıkıp devrildi ve 83 yaşında olan Malliol bu kazada hayatını kaybetti. Mezarı bu kazanın olduğu yerdedir.
Aristide Maillol, 27 Eylül 1944 tarihinde Banyuls-sur-Mer, Fransa ’da 83 yaşında trafik kazasında ölmüştür.
Aristide Maillol’un manâlı eserlerinin konularının hemencecik hepsi kadın vücudu şeklinde, “herzamanki” görüşün en manâlı kabul ettiği daimi değişmeyen formlarda eserlerdi.