Antonio da Correggio biografisi
İtalyan Maniyerist Ressam Antonio da Correggio İtalya ’nın minik bir kasabası olan Correggio ’da doğdu. İtalyan Rönesans ’ında Parma Okulu ’nun en önde gelen ressamıydı.
Antonio da Correggio, 30 Ağustos 1489 tarihinde Correggio, Emilia-Romagna, İtalya ’da doğmuştur. Babası Pellegrino Allegri, bir tüccardı. Antonio doğduğu kasabanın adını almıştır. Correggio ’nun birincil resim eğitimini basmakalıp bir ressam olan amcası Lorenzo Allegri ’den aldığı tahmin edilir.
Antonioda Modena ’ya gitti. 1503-1505 yıllarında Modena’daki Francesco Bianchi Ferrara‘ya çıraklık yaptı. 1505 yılında Mantova ’ya geçti. Erken Rönesans ’ın en meşhur sanatçısı Andrea Mantegna ’dan etkilendiği farzedilen Correggio ’nun, 1506 yılında Andrea Mantegna öldüğünde 5. Andrea Kilisesi ’ndeki Mantegna ailesi şapelinin bezemelerini bitirme işini üstlendi. sonra Mantova ’dan 1510’a değin kaldığı Correggio’ya geri döndü.
1514 yılında Mantova’daki Sant’Andrea kilisesinin girişi için üç tondo ’yu bitirdi ve daha sonra Correggio’ya döndü.
İsa ’nın Mezara Konması, Madonna ve Azizler adlı iki devlete ait Antonio da Correggio ’nun yaptığı bilinmektedir. Her ne kadar erken dönem resimlerinde Andrea Mantegna ’nın etkileri görülse de Correggio ’nun Leonardo da Vinci ’den daha fazla etkilendiği, ışık-gölgeyi kullanımı, dış hatları yumuşatma biçiminden anlaşılabilir. Ayrıca Roma ’ya gittiğinde Michelangelo Buonarroti ve Raffaello Santi ’nin Vatikan ’daki fresklerinden de etkilendiği bilinmektedir.
1518 ’de Parma ’ya çağrıldı. San Paolo Manastırı ’nda kubbe altı süslemesini gerçekleştirdi. 1519 yılında bitirdiği San Paolo Manastırı’ndaki Abbessa Giovanna da Piacenza odasının fresk dekorasyonu, Correggio’nun etkinliğinin olgun aşamasını başlatan başyapıtı temsilcilik ediyor.
1520′ de Parma San Giovanni Evangelista Kilisesi ’nin süslemesini üstlendi. 1526 -1530 aralarında Parma Katedrali ’nin süslemesini, 1530 ’da Mantova Şatosu için büyük panolar yaptı. Dinsel resimleriyle tanındı. Son yıllarında mitolojik konuları da işledi. Gölge-ışığı Venedik ve Romalı sanatçılardan bambaşka bir biçimde kullandı. Figürlerin hareketini gölge-ışıkla destekledi. Bu üslup özellikle barok sanatta benimsendi. Duygu onun sanatında bir anlatım arabulucu oldu. Kubbe süslemesindeki resmetme yöntemi, sonraki dönemlerde çok yinelendi.
“Madonna” tablosu 1522
Madonna ve San Fancesco adlı birincil mihrap resminde, Raffaello Santi ’nin Sistine Madonna ’sının etkileri dobra dobra görülür. Parma Katedrali kubbesindeki Meryem ’ in Göğe Çıkışı, Antonio da Correggio ’nun fresk alanındaki ustalığını kanıtladığı eseridir. Bu dev boyutlu tavan freski Barok dönemin yanılsamacı fotoğraf örneklerinden biridir. Fotoğraf bu yanılsamacı üslubuyla kilisenin kubbesini gökyüzüyle birleştirirken cennetin kapılarını aralar.
Dinamik kompozisyonu özgün kullanımı, büyüleyici perspektifi ve yandan görülen bir şeyin boyunu kısa bildiren dramatik kısaltma çalışmalarıyla Correggio 18. yüzyılın sanatı Rokoko ’yu zamanından önce uygulamayı başarmıştır.
Antonio da Correggio o dönemde ortaya çıkan rakursiyi (kısaltım) ustalıkla kullanarak bulutlar arasındaki figürlerin fotoğraf mekanından taşıyormuş gibi görünmesini sağlayabilmiştir. Esrarengiz ve eklektik bir ressam olan Antonio da Correggio ’nun resimlerinin üslup bağlantısını tahsis etmek tekrar tekrar olası değildir. Antonio da Correggio ’nun kompozisyonları genelde birbiriyle kesişen köşegenlerden oluşur. Kompleks mekanın egemen olduğu resimlerinde gece karanlığında açık-koyu zıtlığıyla saf bir ışık etkisi oluşturur.
Giorgio Vasari gibi meşhur ressamlar Antonio da Correggio ’nun ölümünden sonraki yüzyılda çalışmalarını, kendilerini geliştirmek için yakından incelemiştir. Eserleri 18. ve 19. yüzyıllarda İtalya ’ya gelen tanıdık olmayan ziyaretçiler tarafından tekrar tekrar hatırlanmış ve takdir edilmiştir
Antonio da Correggio, Girolama Francesca di Braghetis ile evlendi. Pomponio Allegri adında bir oğlu vardı.
Antonio da Correggio, 5 Mart 1534 tarihinde Correggio, Emilia-Romagna, İtalya ’da 45 yaşında ölmüştür.